Zaklínač – dobrodružná hra

Články o deskových hrách nejsou na našich stránkách tak časté, jak bych si osobně přál, ale přesto bych tuto rubriku nechtěl opouštět nadobro. Čas od času se totiž do redakce dostane nějaká ta zajímavá deskovka a byla by věčná škoda, nechat si dojmy z této události pro sebe! Dnes Ti proto přináším svědectví o mém setkání se hrou Zaklínač, kterou jsme vyzkoušeli společně s Vlajím. Rozhovor přímo od stolu si můžeš poslechnout v závěru mluvené přílohy.

Pro stažení MP3 se nejprve přihlašte.

Dobrodružná stolní hra Zaklínač je určena pro dva až čtyři hráče, kteří sice nehrají proti sobě (ve smyslu, že by si mohli nějak škodit), ale kooperace mezi nimi se omezila pouze na chvíle, kdy se mohou domluvit, nacházejí-li se ve stejné lokaci na mapě, na výměně konkrétních surovin a zároveň si vzájemně splnit tzv. pomocný úkol ze své karty dobrodružství. Tím však veškerá spolupráce hasne.

Hlavním cílem je sbírání tzv. vítězných bodů, kterých je na hracím plánu celkem 80. Kdo má na konci hry nejvíce bodů, může si říkat vítěz! Ale pojďme nejprve na úplný začátek.

Podle nákresu přípravy hry, který se nachází v průvodci hrou, se rozmístí příslušné žetony, karty a příslušenství, které má každý hráč před sebou. Hrát můžete za Geralta z Rivie, Triss Ranuncul, Marigolda nebo Yarpena Zigrina. Každá z těchto postav má pak svoji hlavní tabulku hrdiny, kde jsou uvedeny 4 společné akce, které může hráč uskutečnit (cestování, pátrání, vylepšení, odpočinek) a jedna unikátní, která je odlišná.

Zaklínač Geralt má jako pátou akci míchání elixírů, Triss přípravu kouzel, potulný bard Marigold pak zpívání a trpaslík Yarpen může použít akci velení. V tabulce hrdiny najdeš další důležité informace, jako je: počáteční lokace, počáteční stav zlaťáků, symbol úspěchu a směnný kurz příslušných surovin, které se vymění za žetony trofejí (např. Marigold získá fialovou trofej za 3 fialové lupy, modrou trofej za 5 modrých lup a červenou za 7 červených).

Trofeje jsou nezbytné pro splnění hlavního úkolu. Ten je uveden na tzv. kartě úkolu, kterou si na začátku hry každý hráč vybere z balíčku šestnácti karet, dle zaměření svého hrdiny –  Geralt má červené (bojové) karty, Triss má modré (magické), Marigold plní úkoly fialové (diplomacie) a vychytralý Yarpen se může rozhodnout mezi fialovými a červenými. Pro názornou ukázku jsem vybral jeden z Geraltových hlavních úkolů s názvem Utržený ze řetězu (pod názvem najdete krátké příběhové pozadí úkolu, vycházející ze světa Zaklínače).

Jak můžeš na obrázku vidět, karta úkolu obsahuje několik částí. Tou nejdůležitější je HLAVNÍ ÚKOL. Symboly červených mečů jsou požadované trofeje pro jeho splnění. 2x trofej červených mečů získá Geralt za výměnu šesti červených lup (jeho kurz na kartě hrdiny totiž říká, že jednu červenou trofej získá za 3 červené lupy). Hlavní úkol je nutné splnit v lokaci Rivia a proto se při plnění úkolu (odevzdávání zmíněných trofejí), musí Geralt nacházet právě na tomto místě.

A protože je Geralt bojovník, součástí jeho úkolu bývá také boj.  V tomto případě je síla nepřítele popsána níže (nepřítel 4 meče a 3 štíty). Pokud bude hráč neúspěšný v případě hodu mečů, posune stupnici války (vysvětlím později), v případě štítů utrží jedno lehké zranění za každý chybějící štít. Za tento hlavní úkol získává hráč 8 vítězných bodů (uvedeno vpravo) a posune si žeton svého hrdiny na hracím plánu o tento počet bodů vpřed. Závěrem si ještě přečte důsledky hlavního úkolu (uvedeny níže) a splní je (v naší ukázce by Geralt získal 1 kartu šťastné náhody a 1 lehké zranění).

Na kartě úkolů ještě můžeš vidět položku VEDLEJŠÍ ÚKOLY a POMOCNÝ ÚKOL. Tyto části nejsou nutné pro splnění úkolu hlavního, takže se jimi zabýváš pouze v případě, že jejich splnění pro Tebe neznamená příliš velkou námahu či problém. První Geraltův vedlejší úkol spočívá v odevzdání čtyř fialových lup a v dolní části karty je malé shrnutí, včetně informace, že za tento úkol získáš 5 vítězných bodů. Druhý vedlejší úkol je velmi jednoduchý a stačí se jen nacházet s figurkou postavy ve městě Cintra. Odměnou jsou pak 3 vítězné body (opět uvedeno dole). Pořadí plnění vedlejší úkolů je libovolné.

POMOCNÝ ÚKOL lze splnit pouze v případě, nachází-li se hráč ve stejné lokaci jako jeho soupeř. Hráč pak zaplatí požadované suroviny, které jsou uvedené u pomocného úkolu soupeře. V případě, že by chtěl někdo Geraltovi splnit jeho pomocný úkol, musí zaplatit 3 červené lupy (viz obrázek karty úkolu). Pomáhající získává odměnu 6 vítězných bodů (uvedeno vpravo dole v závorce) a Geralt se může posunout o 3 vítězné body.

Pokud je hlavní úkol “Utržený ze řetězu” splněn, karta se odevzdá a Geralt si může vylosovat nový. Časová náročnost jednoho úkolu se pohybuje od patnácti do třiceti minut (v závislosti na progresu hráče).  Celková herní doba se tedy odvíjí od počtu úkolů, na kterém se všichni předem domluví. Obvyklá varianta hry je na 3 hlavní úkoly, epická potom na 5. Lze si samozřejmě zahrát i „rychlovku“ na jeden úkol a vítězí ten, kdo splní svůj příběh jako první.

Asi už každý z mého předchozího vysvětlení chápe, že k tomu, aby se úkoly mohly splnit, je potřeba přeměnit lupy na trofeje. Lupy je možné získat buď cestováním do oblastí, kde se nacházejí nebo tzv. pátráním. Karet PÁTRÁNÍ je celkem 120 a jsou rozděleny do 3 skupin dle zaměření (fialová – diplomacie, modrá – magie, červená – boj). Podle typu karty může hráč dostat příslušný typ odměny (z fialové karty pátrání – fialové lupy apod.), takže se předpokládá, že hráči pátrají v barvě trofejí, které potřebují. Ne vždy je ale pátrání úspěšné a pak následuje nějaká nepříjemná událost popsaná na kartě. Z každého balíčku si ukážeme jednu kartu pátrání:

Pokud chcete lupy příslušné barvy získat CESTOVÁNÍM, je třeba vědět, že na každém místě číhá nějaké nebezpečí. Buď se zde nachází potvora, se kterou budeš muset bojovat nebo narazíš na tzv. NEPŘÍZEŇ OSUDU. Nepřízeň osudu je velký balíček černých karet, ze kterých nekouká nic dobrého. V následující ukázce jsem vybral nepřízně s názvem Banditi, Mor a Ufff!

Jak vidno z obrázku, banditi okradou hráče o 2 zlaťáky v případě, že se s nimi nehodlá utkat v boji (ten obnáší hod kostkami s výsledkem 3 štíty). Nepřízeň Mor má dokonce vliv na  všechny hráče – každý hrdina utrží 1 lehké zranění a poté si 1 lehké zranění na své tabulce otočí na těžké (pokud se v tabulce nachází více zranění). Třetí obrázek s kartou Ufff! je vlastně přízeň v nepřízni a žádné zlo se dít po vytažení této karty naštěstí nebude:

Nedílnou součástí hry je samozřejmě boj. Jak už jsem naznačil, jde vlastně o házení kostkami. Bílé kostky jsou společné pro všechny hráče a k nim se ještě přidá kostka hrdiny, který právě bojuje. Každý má jednu kostku v barvě postavy, pouze zaklínač Geralt má celkem tři. Kromě klasických bojových symbolů (meče, štíty a úhyb), najdeme na každé kostce hrdiny ještě symbol úspěchu (např. Geraltův symbol úspěchu je zaklínačské znamení, Triss má symbol magie).

Tyto symboly úspěchu souvisí především s tzv. kartami vylepšení, které během hry můžeš získávat. Karty vylepšení pomáhají v boji tím, že mohou nahradit či pozměnit výsledek hodu a to např. tak, že symbol úspěchu můžeš změnit na příslušný počet jiných symbolů, které jsou potřeba pro úspěch v boji. Jako příklad (viz obrázek níže) uvedu situaci, kdy Triss musí porazit Kuroliška výsledkem hodu: 2 meče a 1 štít. Nemá-li štěstí na tyto symboly, ale na kostce hrdiny ji padl symbol úspěchu (ikona připomínající oko), může použít kouzlo Krupobití a přidat k výsledku ještě 2 meče a 2 štíty:

Aby mohla Triss své kouzlo použít, musí jej nejprve připravit – jednoduše položí na kartičku s kouzlem malý žeton ve chvíli, kdy provádí akci “příprava kouzel”.  Každý hráč během svého tahu provádí pouze dvě akce z tabulky hrdiny, o které jsem psal na začátku. V případě, že obdrží trest s názvem “zpoždění” (např. z karet Nepřízeň osudu nebo díky neúspěšnému pátrání), může uskutečnit jen jednu akci. Pokud hráč během boje získá tzv. lehké zranění, umístí žeton srdíčka na libovolnou akci, kterou však nemůže použít do doby, než se vyléčí a srdíčko tak odstraní. To se děje v akci Odpočinek, kdy je možné odstranit dvě lehká (červené srdce) nebo jedno těžké (červené srdce s lebkou) zranění.

Deskovka Zaklínač je tedy založená na procesu akcí a jejich důsledků, v závislosti na hráčově volbě, úspěšnosti v boji, pátrání a získávání surovin pro splnění hlavních úkolů.

Na krásné velké mapě se neustále nacházíte v nějakém městě a lokaci. Aby se zabránilo tomu, že hráč se po úspěšném vypořádání s nebezpečím daného místa, bude i nadále v téže lokalitě zdržovat bez jediné obavy z nového boje, používá se tzv. stupnice války. Když své momentální působiště zbavíte přítomnosti nějaké krvelačné potvory, máte na chvilku pokoj. Pokud se však v dalším kole ocitne jiný hráč (nebo opět ten samý “campič”) v této vyčištěné oblasti, vloží se do ni nová hrozba, kterou určí posunutí stupnice války (např. že musíte do aktuálního místa přidat stříbrnou nebo zlatou potvoru, či nepřízeň osudu).

Potvory jsou zlé a často vás zraní ještě před bojem (na kartičce s nepřítelem se někdy píše, co je potřeba provést ještě před samotným hodem kostkami). Jejich síla je znázorněna barvou na rubu kartičky. Bronzové potvory jsou relativně snadné, obtížnější se schovávají pod stříbrným rubem a zlaté potvory už dávají slušně zabrat!

Nic není tak černé, jak to může vypadat a kromě karet vylepšení, které se hodí zejména v boji, jsou k dispozici ještě tzv. karty ŠŤASTNÉ NÁHODY. Tyto vzácné bíle kartičky přidávají pozitivní element do hry a většinou se dají získat jako odměna z hlavního úkolu nebo výjimečně při úspěšném pátrání. Šťastná náhoda nemusí být nápomocna pouze během boje, ale její vlastnosti je možné využít v průběhu celé hry. Jako příklad jsem vybral karty Poutník s kápí, Přítel dryád a Osobní strážce (viz obrázek):

Deskovou hru Zaklínač jsem si pokaždé velmi užil a je určitě velké plus, že se hráči nemusí držet pouze jednoho hrdiny, ale vyzkoušet si mohou postupně všechny. Herní styl je totiž u každého nepatrně odlišný, ačkoliv je principem v podstatě stejný (Geralt místo přípravy kouzel míchá elixíry, Marigold si střádá a podplácí přátele apod.). Nemám pocit, že by některý hrdina byl vůči ostatním zvýhodněný. Dojem může u hratelnosti kazit pouze fakt, že než si hráč, který je zrovna na tahu, uspořádá a rozmyslí své činnosti a taktiku, ostatní musí jen trpělivě (nebo netrpělivě) čekat.

Vizuální provedení hry je fantastické, kartičky jsou pěkně ilustrované a mají zajímavé popisky. Pro fanoušky ságy a her o Zaklínači je tato deskovka téměř povinností a rozhodně potěší i fanoušky fantasy žánru. Pro náročnější hráče deskovek nepřinese herní systém bohužel nic nového a patrně ani zajímavého. Promyšlenější strategie proto nečekejte a Zaklínače – dobrodružnou hru – berte jako příjemný odpolední relax. S těmi správnými kamarády je to zábava přece vždycky!

Závěrem ještě dodám, že tato stolní hra (cca 990,- Kč v e-shopech) je převedena do PC verze (9,- EUR na STEAMu) a také verze pro Android (127,- Kč v Google Play). Na PC verzi je neoficiální čeština, pokud by někoho jazyk anglický vyloženě odrazoval. Obě verze jsem samozřejmě zkusil a ZDE JE ČLÁNEK. Jsem rád, že i tento příspěvek mohl být vydán v době, kdy herní série Zaklínač, od studia CD Projekt Red, slaví krásných 10 let existence!

Zdroj: vlastní Foto: vlastní

Jak se Ti líbil článek?
[Celkem: 1 Průměr: 5]

The following two tabs change content below.
Michal cOsmOs

Michal cOsmOs

Narodil se v červnu 1980 ve Středních Čechách. V dubnu léta páně 1999 napraskl mouchu novinami o monitor a díky tomu se rozhodl pojmenovat vznikající internetový projekt tímto zvláštním slovním spojením. Má rád především hudbu (provozuje hru na klavír), film a je také vášnivým "hobby střelcem".
Michal cOsmOs

Poslední od: Michal cOsmOs (všechny)

2 x komentováno:

  1. Vladimír VlaJí Vladimír VlaJí napsal:

    Moc krásný článek a ještě krásnější hra vřele doporučuji všem .-)
    Vlaji

Napsat komentář