Zakázané škodovky

Nedávno se mi dostal do rukou článek odhalující některé druhy škodovek, které komunistický režim zakázal z důvodu stanovené rychlosti a bezpečnosti v této době. Ještě bych chtěl na začátku článku představit některé typy, které se dnes vyrábí a dají se sehnat za rozumnou cenu, tedy pokud nejde o tuning…

V 80 letech patřil vůz škoda k jedním z nejlepších vozů a je to mu myslím doposud, ale kdyby nebyly utajované některé informace z důvodu bezpečnosti, možná bychom už v této době jezdili v něčem lepším, než je škoda 120. Dnes jde vývoj pěkně kupředu a mnozí z nás jezdí v něčem nadupaném a pod kapotou spoustu silných koní.

Takže mi dovolte seznámit vás s některými kousky, které stojí za námahu poznat.Některé značky najdete ještě v muzeu a ostatní byly zlikvidovány. Nyní vám představím značky, o kterých jsem neměl páru ani já a to mě moc mrzí, protože mám rád auta a občas se na nějaký ten tuning zajedu podívat…

zs04

Měla sloužit mladým zákazníkům. Pokud by se zahájila sériová výroba, byla by tato varianta se speciálně vyztuženým rámem, jehož hlavními nosnými prvky byl tento rám zakomponován do podlahy a pohon zadních kol, jedním z prvních čtyřdveřových kabrioletů na světě. Unikátní je systém sklápění zadního trojúhelníkového okna.

zs05

Šlo o běžný kabriolet odvozený od běžně vyráběné škody Rapid.Tento model prošel krátkým vývojem, během něhož byla zvýšena tuhost karosérie a přibylo stahovatelné zadní trojúhelníkové okno. Obě kabrioletové verze s vycházeli z klasického sedanu, hlavní rozdíl byl však v počtu míst. Kabriolety byly pouze čtyřsedadlové, mnoho místa zabral středový tunel a zesílený obvod rámu.

zs06

Byla vyrobena pouze v jediném exempláři. Z důvodu škody 120 bylo použito malé množství dílů. Označení 120 zůstalo tomuto super sportu jen kvůli jisté tvarové příbuznosti s originálním sedanem. Tento automobil, vybavený manuální šestistupňovou převodovkou, prý zrychloval z 0-100 za 6 vteřin a dosahoval rychlosti převyšující 200 km/h. Agregát byl umístěn uprostřed a poháněná byla zadní kola. Vůz byl bržděn speciálními kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech, při jejichž vývoji se automobilka inspirovala u Porsche.

zs07

Tento užitkový automobil měl zesílenou zadní nápravu, použity byly listové pružiny namísto klasických vinutých. Připravené byly modifikované verze pro zdravotní a pohřební službu.

zs08

Užitkový vůz měl na svou dobu dostatečné parametry. Mohl sloužit elektrikářům, pošťákům či instalatérům. Vhodný by byl zvlášť do měst s frekventovanou dopravou či s nedostatkem místa pro parkování.

zs09

Poslední z tajných modelů. Jde o lehký užitkový tahač, zjevně inspirovaný americkými trucky. Měl tvořit mezičlánek ‘dvanáctsettrojkou´ a nákladním vozem Avia. Výroba byla na spadnutí, její realizaci prý zabránila emigrace hlavního konstruktéra do Švédska.

zs10

Vládní limuzína vyrobená u příležitosti XII.sjezdu KSČ jako dar straně a vládě. Typickým byl výrazně prodloužený rozvor, zesílení konstrukce a čtyřlitrový motor Škoda. Do vozu se montovaly tři řady sedadel: První pro řidiče a náhradníka, druhá pro ochranku a třetí pro význačnou osobu. Vyroben byl také jeden exemplář, který by pojal celou vládu.

zs11

Bylo vyrobeno asi sto kusů, které byly používány při dopravě na tajná jednání vedoucích pracovníků předních podniků našeho průmyslu. Přesuny se konaly výhradně v pozdních nočních hodinách, proto neexistuje mnoho lidí, kteří jej viděli.Vůz se vyznačoval především překvapivě tichým chodem. Před revolucí byly téměř všechny tyto vozy sešrotovány, prý se zachovaly jen tři kusy.

zs12

Vůz do nepohody. Zdvojená zadní náprava s mechanickým automatickým natáčením poslední nápravy měla sloužit podnikům i jednotlivcům, jimž by jednoduchá náprava nestačila z důvodu nadměrné hmotnosti nákladu. Automobil byl vybaven dieselovým agregátem o objemu 3.1l. Byl předurčen především pro logistické úkoly v lidové armádě. Poháněny byly obě zadní nápravy, neúspěšně se vyvíjel i pohon všech šesti kol.To bylo zřejmě příčinou odložení výroby. Armáda měla zájem pouze o šestikolovou verzi.

zs13

Jestli se někdy uvažovalo o sériové výrobě, tak nejvíc právě u tohoto kombíku.Motor byl uložen nad přední nápravou a uvažovalo se také o pohonu 4×4. O vůz měla zájem veřejná bezpečnost(speciální doprava:pancéřový podvozek, výkonnější motor, mřiž oddělující zavazadlový prostor, atd) a také Státní bezpečnost.Spekuluje se, že výrobě zabránil příkaz ze Sovětského Svazu.

* Zdroj: Časopis Blesk

The following two tabs change content below.
Vladimír VlaJí

Vladimír VlaJí

Narodil se v červenci 1980 ve Středních Čechách. Mezi jeho největší záliby patří především rybaření, akvaristika, ale také hraní her. Často a rád se vypravuje do lesa, aby tam vysbíral všechny jedlé houby a spoustu zvířátek připravil o hody hody doprovody…
Vladimír VlaJí

Poslední od: Vladimír VlaJí (všechny)

Nejsi přihlášen/a pro vložení komentáře!
  Sledovat diskuzi  
Upozornit na