Žahour – strategická slovní hra

Úvodem musím zmínit, že inspirací pro zakoupení této hry bylo nadšení mých rodičů pro Scrabble, které jsem v nich kdysi dávno probudil. Dalo se tedy předpokládat, že jakékoliv další slovní hry by se mohly stát skvělým vánočním dárkem a tak jsem loni v prosinci objednal Žahoura. Navzdory tomu, že moji přízeň získala tato deskovka po jednom či druhém odehrání, rodičové až takové nadšení bohužel nesdíleli. Jejich Scrabble je zkrátka nepřekonatelné, ale přesto si Žahoura občas žahneme.

Tato strategická slovní hra na motivy jiné hry “ZEMĚ MĚSTO” je určena pro 2 až 6 hráčů, ale je zde možnost vytvořit např. dvojčlenné týmy a hrát dokonce až ve dvojnásobném počtu. Pokud chceš do Žahoura zažahouřit také děti, rozhodně by měly být ve věku, kdy už zvládnou alespoň trochu číst. Ačkoliv je většina z herních plánů spíše pro odrosteljší hráče (prvňáček asi těžko odpoví na otázku: “osoba čes. dějin 1. pol. 20. st.” nebo “významná historická událost mimo Evropu”), je zde plán také pro nejmenší hráče a co je vůbec nejlepší, hrací plány si můžete vytvořit společně a zcela na míru vašim znalostem!

zahour02

Začnu tedy herními plány, kterých nalezneš v Žahourovi celkem osm: Partner, Město, Osobnosti, Pro nejmenší, Jazyk, Zeměpis, Přírodopis a Dějepis. Internetové stránky hry pak nabízejí ještě několik bonusů v podobě pdf souborů ke stažení a tisku. Jedná se o prázdné šablony a také model hrací kostky, který si můžeš vystříhnout a slepit. Každý herní plán je čtverec rozdělený na menší čtverce v rozsahu 5×5. Pětadvacet políček tedy obsahuje témata hádaných slov a ve svém středu pak hodnocení (od jedné do tří hvězdiček). Plány jsou samozřejmě oboustranné a na každé straně číhá jiná kategorie témat. K dispozici je základní herní deska, do které se tyto papírové karty s plány pohodlně vkládají.

Žahour však obsahuje ještě 66 kartiček nabízejících 132 hracích polí a možností, ze kterých se dá sestavit nový a tématicky různorodý plán. Každá kartička má rozměry 4×4 cm a jak už jsem zmínil, lze vytvářet naprosto unikátní kombinace vědomostních okruhů. Za tímto účelem obsahuje balení také tři prázné čtvrtky, do jejichž předtištěných polí se mohou napsat nová témata a jejich bodové hodnocení (jsou zde prázdné kroužky určené k vyplnění podle počtu bodů, které chceš u příslušného tématu mít). Osobně bych dal přednost výrobě vlastního materiálu z PC, aby to bez problémů mohl každý hráč přečíst. Ručně psané kartičky přeci jen nemusí vyhovovat všem.

zahour03

Princip samotné hry je velmi jednoduchý. Začíná se hodem dvacetistěnnou kostkou, která určí jedno, případně dvě písmena a hráči se snaží vybavit si co nejrychleji slova, která odpovídají tématu na libovolně zvoleném poli hracího plánu a určeným písmenem také začínají. Pokud např. hodíš písmena J a L, můžeš si na hracím plánu vybrat neobsazené políčko a vyjmenovat předem dohodnutý počet slov, které začínají právě na J nebo L. Na hrací kartě pro nejmenší má např. jedno jednobodové políčko uprostřed plánu název “co máme doma”. Nejmenší z týmu proto může odpovědět třeba: “lampa, lustr, luk,” pokud se dohodnete, že by si měl každý vzpomenout alespoň na tři slova. Obtížnost hry si tak mohou hráči přizpůsobit svým schopnostem a pro náročnější úroveň se doporučuje zvolit také časový limit na vyjmenování domluveného počtu výrazů.

Pokud je hráč ve svém kole úspěšný, může obsadit políčko na které odpovídal. K tomu slouží sada kartiček v různých barvách s děravým středem. Dírou v kartičce můžeš prostrčit prst a točit s ní stále dokola. Pokud tuto činnost ještě obohatíš o nějaké zvuky, budou mít spoluhráči jistě velkou radost. Pravý význam této prostřední díry však je ten, že po přiložení na získané políčko vidíme počet bodů, který můžeš získat. Body se totiž mohou připsat pouze tehdy, pokud jsou kartičky hráče propojeny protilehlými stranami hracího plánu (kartičky se musí dotýkat rohem nebo hranou). Teprve tehdy je možné sčítání bodů na konci hry. Hra končí v případě, že žádný z hráčů již nemá možnost propojit svými kartičkami protilehlé strany hracího plánů nebo již někdo umístil všech svých 15 kartiček do hry.

zahour04

Doufám, že je z předchozího odstavce alespoň trochu patrné, že se celkem logicky nabízí zapojení určité strategie ve výběru polí, na které odpovídáme, abychom spoupeřům zkomplikovali jejich cestu za vítězstvím. Na každém poli jsou 1 – 3 body, kterým by také měla odpovídat obtížnost tématu. Cílem hry je tedy získat co nejvíce bodů a toho lze dosáhnout především tehdy, pokud hráč propojí co nejvíce polí s vyšším bodovým ohodnocením nebo propojí protilehlé strany a připisuje si tím prémii 5 bodů.


Zdroj: vlastní Foto: vlastní

Jak se Ti líbil článek?
[Celkem: 0 Průměr: 0]

The following two tabs change content below.
Michal cOsmOs

Michal cOsmOs

Narodil se v červnu 1980 ve Středních Čechách. V dubnu léta páně 1999 napraskl mouchu novinami o monitor a díky tomu se rozhodl pojmenovat vznikající internetový projekt tímto zvláštním slovním spojením. Má rád především hudbu (provozuje hru na klavír), film a je také vášnivým "hobby střelcem".
Michal cOsmOs

Poslední od: Michal cOsmOs (všechny)

Napsat komentář