Roman Štec

Romanova videa nepravidelně sleduji více jak dva roky. Proč to dělám? Jednak jsem zvědavý, co všechno pan Štec ještě vyštrachá za elektronický či IT fetiš a jednak se bavím u jeho osobitého projevu. Slova jako “vopičárna” nebo “plky karlštejnského zbrojnoše”, mi zkrátka dělají radost a udržují můj zájem o tato videa, ve kterých najdete spoustu zajímavých unboxingů, testů, drátků, které je potřeba někam připojit a také několik odvážných skoků do počítačové minulosti. Páni a dámové, mým dnešním hostem, kterému zároveň velmi děkuji, že své odpovědi také namluvil, je karlštejnský, toho času vlastně – kladenský zbrojnoš – Roman Štec!

Pro stažení MP3 se nejprve přihlaš.

Podle informací na Youtube jste svůj kanál založil v roce 2013. Co bylo tím prvním impulsem k tomuto kroku? Inspiroval Vás někdo konkrétní nebo jste měl jinou motivaci? 

Není to můj první kanál, ale konkrétně tento kanál vznikl jako „vedlejší produkt“ nucené registrace do služeb Google. Abych to vysvětlil. Pokud jsem chtěl mít online kontakty a online kalendář na Androidu, pokud jsem chtěl stahovat aplikace z Google Market, musel jsem si založit účet Google. Pokud jsem chtěl prohlížet obsah Google Plus, musel jsem souhlasit s vytvořením Google Plus profilu.Pokud jsem chtěl komentovat a lajkovat videa na Youtube, musel jsem souhlasit s vytvořením Youtube kanálu. A tak vznikl kanál nesoucí mé reálné jméno. Vzor nebo inspiraci jsem tedy při založení kanálu neměl.

Ve svých videích máte občas trička s pěkným motivem. Pořídil jste si je výhradně za účelem natáčení nebo je to váš běžný outfit?

Můj běžný outfit to rozhodně není. Trička, která nosím ve videích natáčených ve studiu, jsou určená výhradně pro tento účel.

Na těch tričkách jsou postavy z animovaných seriálů jako např. Futurama, TheSimpsons, ale také jedno speciální s monoskopem. Kolik vlastně podobných svršků máte?

Kromě neutrálních zelených, které jsem si pořídil pro natáčení před modrým pozadím, mám tematická trička, jejichž motivy reflektují mou zálibu v kultovních televizních seriálech Futurama a Teorie velkého třesku (to je ten monoskop). Pochopitelně nesmějí chybět ani legendární Simpsonovi. Mám i trička s ryze Youtube tématikou, z nichž snad jediné lze nazvat „merch“ a je to merch Martina Roty, kterého obdivuji a vlastně se s ním znám i osobně. Co diváci nevědí, je to, že triček mám přibližně 2x tolik, než kolik viděli ve videích. Např. zatím nebyla příležitost použít tričko s motivem Hvězdných válek, případně trička, jejichž barva příliš neladí se zeleným nebo modrým pozadím.

Jak by vypadalo tričko s propagací Vašeho kanálu, pokud byste do něčeho takového chtěl jít? Nebo už máte „merch Romana Štece“?

Svůj vlastní merch neplánuji, i když určitou představu o motivu už mám. Velké písmeno S s anténkami, tedy vlastně Š. Na pozadí integrovaného obvodu, počítačové klávesy, diskety nebo něčeho takového.

Vaše tvorba je zaměřena na hardware i software a zejména historickými kousky jste potěšil nejednoho diváka. Jaký je Váš nejstarší funkční exemplář?

Nejstarší předmět je nepochybně psací stroj, předpokládám, že zanedlouho oslaví sté narozeniny, ale přesné stáří neznám.Nicméně to není elektronika, byť je to nepochybně hardware. Pak mám elektrické vláčky z roku 1973. Trochu mne jímá hrůza, když si uvědomím, že jsou staré 45 let a já jsem si s nimi hrál. 45 let je strašně dlouhá doba, zejména pak pro vás mladé, musí být 20 let do minulosti něco jako dávný pravěk, natož pak, když je to více než 2x tolik! Když jsem byl dítě a někdo zmínil „před dvaceti lety“nebo „po válce,“ bylo to pro mne něco nepředstavitelně – opravdu nepředstavitelně! –vzdáleného a při tom šlo o pouhé dvě či tři dekády. Nicméně ani vláčky nejsou vyloženě elektronika, takže pokud jde o elektroniku jako takovou, tak co by student jsem bastlil elektroniku a ty bastly stále existují, v té době jsem poprvé přišel do styku s počítači a ty počítače stále mám, takže další nejstarší kousky jsou z osmdesátých let minulého století.

A nejnovější IT hračka či elektronika, se kterou jste si udělal radost v poslední době?

Na podzim 2017 jsem si koupil z druhé ruky počítač Commodore Amiga 500, což je legenda, kterou jsem vždycky chtěl, ale nikdy jsem jí neměl. Od té chvíle k Amize postupně dokupuji příslušenství a zatím to nemá konce 😉 Ale můj skutečný poslední nákup je programátor pamětí EPROM, což opět souvisí se starými počítači, konkrétně výrobou replik původních cartridge her pro osmibitový SORD M5.

Když byste měl kvalitativně srovnat techniku minulosti a současnosti, vidíte nějaký zásadní rozdíl např. u zpracování PC komponentů?

Ono obecně platí, že dříve jsem si boty nechal opravit, dnes je zahodím a koupím nové. Pro elektroniku platí víceméně to samé.  Moje prababička měla domácího kuchyňského robota a ten by byl schopný fungovat ještě dnes. Čili kdyby kdysi nebyl nahrazen plastovým křápem, dožil by se klidně sedmdesáti let. Můj osmibitový počítač je z roku 1983 a bez oprav stále funguje, čili 35 let žádný věk. Obávám se, že cokoli vyrobeného po roce 2000 už nikdy takovou životnost mít nebude. Ani kuchyňské roboty, ani auta, natož počítače a chytré telefony. Dnes je spotřební zboží koncipováno jako rychloobrátkové s krátkou životností, kdy se opravy nevyplácejí a zákazník je trvale nucen kupovat nové zboží. Předpokládám, že se životnost bude neustále zkracovat, až se dosáhne hranice, kdy už to níž nepůjde. Pak bude nastolen nový obchodní model, kdy si nebudeme nic kupovat a naopak si budeme všechno pronajímat. U software už tuto cestu dláždí Adobe a pozadu nezůstává ani Microsoft a vlastně už si pronajímáme i cloudový prostor. Ale neptejte se mě, jestli budeme šťastní a jestli je to ten správný druh „pokroku.“

Kromě elektroniky a PC jste se na svém kanálu pustil i do vlogů, které často nahráváte během jízdy autem.

Zase tak často ne, ale poslední vlogy jsou vlastně výhradně zpoza volantu. Je to dáno tím, že během jízdy mám čas, co natočím, to natočím, žádnou složitou přípravu to nevyžaduje a i postprodukce je jednoduchá. V porovnání s tím samým, točeným ve studiu.

Přehlédnout se nedají ani videa, kde jste zpovídal některé z mladých českých youtuberů. Tyto rozhovory jste uskutečnil vždy na nějakém srazu této komunity, a proto bych se v tuto chvíli rád zeptal, jaké jsou Vaše dojmy z těchto akcí a setkání? Jak výrazné jsou podle Vás rozdíly v prezentaci youtubera ve videu a při osobním kontaktu? Zažil jste v tomto směru nějaké milé či nemilé překvapení?

Youtube jako médium, má k reálnému životu mnohem blíž, než vyumělkovaný svět filmových, televizních nebo fotografických studií. Youtuber není herec, proto rozdíl mezi jeho chováním ve videích a v realitě není příliš velký. Ale je to samozřejmě individuální, člověk od člověka různé. Nicméně žádné překvapení jsem v tomto směru nezažil.

Jak vnímáte úroveň české YT scény obecně? Nemyslím teď pouze IT příspěvky.

Tak, jako jsem věděl, co mohu očekávat od televizního vysílání, tak jsem samozřejmě chtěl a stále chci vědět, co mohu očekávat od média, do kterého může přispívat kdokoli. Proto mám v odběrech hodně kanálů, proto jsem na Facebooku v desítkách Youtube skupin. Pokud se mám vyjádřit k úrovni české YT scény, tak jak jsem řekl, na Youtube může přispívat kdokoli. Třeba starší paní, Bětka Cyprichová, která nahrává na Youtube nelicencované videoklipy vlastní výroby, nebo Josef Pepíno Kučera, který je starší než já a kterého baví RC modely letadel. Na Youtube nahrává videa z létání s modely letadýlek. A nebo random malé dítě, například Blueberry Style And Fashion, což je malá holčička, která se pokusila napodobit některé své Youtube idoly. Jak názvem kanálu, tak obsahem svého jediného videa. Stejně, jako tak učinily statisíce jiných, menších i větších dětí. Youtube zkrátka není jen Gogo nebo Teri Blitzen. Proto vlastně nelze stanovit, jaká je všeobecná úroveň české YT scény.

Pokud to rozdělím na dvě části, na známé (nebo chcete-li slavné) Youtubery a ten zbytek, tak ti slavní tvoří obsah, kterým se snaží nakrmit hordu hladových diváků, lačnící po laciné zábavě. Pokud je vaším živitelem dav lačnící po bulváru, nikdy nemůžete tvořit kvalitu nebo nedejbože umění. A hodnotit takovýto stav je velmi ošemetné. Na jednu stranu, tito Youtubeři se svou činností dokáží uživit, takže to asi dělají dobře. Na druhou stranu, slova „tvorba“ nebo „činnost“ jsou v tomto případě hodně diskutabilní. Takže úroveň české mediálně známé Youtube scény je tak někde mezi Bleskem a Aha!Národní divadlo to rozhodně není. A pokud jde o ten zbytek „tvůrců“ na Youtube, je to ošemetné zrovna tak. Na Youtube se najdou jak poklady, tak odpad. Kvalita a užitečnost videí kopíruje Gaussovu křivku, takže je zřejmé, že těch pokladů je jako šafránu, zatím co odpadu je nepřeberně. Navíc, samotné hodnocení kvality a užitečnosti videí je velmi silně subjektivní, takže to, co já mohu považovat za odpad, může jiný považovat za vrchol zábavy.

Sledujete i jiná videa, než jsou ta se zaměřením na techniku?

Ano, sleduji v podstatě všechno, ale zpravidla mi stačí vidět název videa a vím, že víc vidět nepotřebuji a nechci, protože jsem něco podobného viděl před X lety. Takzvanou youtuberskou klasiku, tedy asky, tagy, challenge a pranky nesleduji vůbec, stejně jako holčičí videa, to je dnes pro mne naprostá ztráta času. Bohužel se ukazuje, že i nové žánry, jako například TOP X něčeho, urbexy a podobně, většina rádoby Youtuberů neumí natočit a že je točí jenom proto, že je to „trendy.“ Top X pak obsahují polopravdy nebo úplné bludy a urbexy jsou pak snůška zmatených záběrů o ničem. Tito Youtubeři si neuvědomují, že i takovýto druh videa se musí umět natočit, má-li video za něco stát.

Rád sleduji reakční videa, ale co si budeme povídat, poslední rok a půl se vaří z vody a reakce jsou o ničem. Skeče a mini filmy jsou náročné, proto se skoro netočí a když něco takového natočí někdo, kdo to opravdu umí, tak je to svátek. Takže zbývají videa o vaření, o novinkách na poli videoher, filmů, tv seriálů a knih. A ta technicky zaměřená videa. Ale abych si jen nestěžoval, kanál Starý Mrzout mne i mou přítelkyni dokáže opravdu pobavit a Pavel Stigur Novák a Standashow zase přinášejí pohled na dění kolem nás trochu jinýma očima, než běžná média. Takže určitě je na co koukat. A to nemluvím o Cynické Svini, to je kanál, který nemá v ČR a SK obdoby.

Jak se Ti líbil článek?
[Celkem: 1 Průměr: 5]
The following two tabs change content below.
Michal cOsmOs

Michal cOsmOs

Narodil se v červnu 1980 ve Středních Čechách. V dubnu léta páně 1999 napraskl mouchu novinami o monitor a díky tomu se rozhodl pojmenovat vznikající internetový projekt tímto zvláštním slovním spojením. Má rád především hudbu (provozuje hru na klavír), film a je také vášnivým "hobby střelcem".
Michal cOsmOs

Poslední od: Michal cOsmOs (všechny)

Pages: 1 2

Komentujte

Nejsi přihlášen/a pro vložení komentáře!
  Sledovat diskuzi  
Upozornit na