Red Dead Redemption 2 recenze

Hudba

Již během své recenze na první díl Red Dead Redemption (najdete zde) jsem zmínil, že mimořádně silným uměleckým zážitkem byl pro mě také hudební doprovod. Tento aspekt hry musím vyzdvihnout i tentokrát, protože se opravdu jedná o naprosto úchvatné doplnění celého díla. Ať už jde o dynamickou hudbu, která se mění v závislosti na prostředí a interakci s ním, nebo o soundtrack během příběhových misí a cutscene. Všechno zní vážně skvěle!

Za dynamickým hudebním doprovodem stojí Woody Jackson, který se již dříve podílel na soundtracku her studia Rockstar, konkrétně již zmíněném Red Dead Redemption 1, ale také L. A. Noire nebo Grand Theft Auto V. V případě Red Dead Redemption 2 se na hudební části podílelo více než 110 hudebníků a objevuje se zde také producent a muzikant známý pod přezdívkou Arca (Alejandro Ghersi), který často spolupracoval s takovými interprety jako Björk, Kanye West nebo Frank Ocean.

Všechny skladby, které zde zaznějí, jsou napsány výhradně pro tuto hru a vokální výběr má na starosti Daniel Lanois – hudební producent, zpěvák a kytarista, držitel Grammy, který spolupracoval nebo produkoval alba umělců, jako jsou:  Bob Dylan, Neil Young, Peter Gabriel, Willie Nelson nebo Brandon Flowers. Z jeho vlastní tvorby jsem pro ukázku vybral toto patnáctiminutové video, které sice s Red Dead Redemption nijak nesouvisí, ale třeba se vám bude líbit stejně jako mě.

Příběh

To nejlepší jsem si záměrně nechal na závěr tohoto článku a opět se nemusíte bát prozrazení něčeho, co by mohlo ohrozit váš budoucí vlastní herní zážitek. Hlavním hrdinou, za kterého hrajete, je Arthur Morgan, který je součástí gangu jakéhosi Dutche van der Lindea. Jeho osud do značné míry ovlivňuje osazenstvo tohoto spolku a musím přiznat, že jsem si některé postavy rychle oblíbil. Jejich charaktery jsou napsány úžasně; každý má své nezaměnitelné osobní kouzlo a rozhodně se nejedná pouze o bezohledné kriminální živly!

Svoji trestnou činnost páchají, pokud možno, s ohledem na lidské životy a nemají problém pod svá křídla schovat nejednoho zatoulaného nezbedníka. Tahle parta pro vás bude, během většiny hlavních misí, představovat tak trochu rozšířenou rodinu. Alespoň Arthur to přesně takhle vnímá, a pokud se rozhodnete za něj hrát opravdu důsledně, neřku-li formou RP, bude vás to svádět k příležitostným rozhovorům s jednotlivými členy této komunity, včetně společně oslavovaných událostí, plnění vedlejších misí a přemítáním nad jejich životními příběhy.

A stejně jako se vám některé postavy nenásilně vloudí do vaší přízně, tak s jinými budete mít čím dál větší problém najít společnou řeč. Ale žádná rodina přeci není ideální a v případě tohoto gangu, to platí dvojnásob. To, že se v určitou chvíli někdo ocitne na druhé straně zákona, ještě neznamená, že je to bezpáteřní zrůda a karikatura hodná odsouzení. Pokud neumíme přijmout, že i tito lidé mají duši a právo na svoji „jinou cestu“, nejsme na tom s morálkou o mnoho lépe, než oni sami. Příběh Red Dead Redemption 2 nám ukazuje, že i zločinec je také člověk a stejně jako my, chce najít své štěstí.

Vykreslení gangu je v tomto směru maximálně citlivé a autorům se podařilo využít všechny interakce s jednotlivými postavami nad rámec „obyčejného“ příběhu. To je bezesporu zásluha vynikajícího scénáře a hereckých výkonů, které jsou na vysoké úrovni. Misí je zde opravdu požehnaně a každá z nich je takový malý, ale přitom špičkový western na vaší obrazovce! Nevím, jak lépe vyjádřit to, že by mohla leckdy závidět většina filmařů! Často jsem měl husí kůži z burácející hudby pod kopyty koní, když se odehrávala dramatická scéna.

Red Dead Redemption 2 ovšem nabízí i velmi intimní momenty, kdy cítíte, jak obtížná jsou pro Arthura některá klíčová rozhodnutí a díky tomu, že postavu ovládáte vy sami, cítíte to mnohem intenzivněji, než by vám dokázalo zprostředkovat filmové plátno a sebelepší režie. Tady jste do určité míry režisérem vy sami a zejména vy určujete styl reakcí hlavního protagonisty, přestože jsou zvraty událostí často nekompromisní a nemáte možnost je jakkoliv ovlivnit. Ale není takový vlastně život sám? Kdo z nás může ovlivnit většinu toho, co se právě odehrává?

Všechno co můžete v hlavním příběhu této hry zažít, působí věrohodně především díky tomu, jak velká práce stojí za všemi těmi drobnostmi a audiovizuálními detaily, které vytváří pohlcující atmosféru – života na Divokém západě.

Svět a interakce

Každou postavu ve hře můžete oslovit v pozitivním či negativním duchu a věřte, že vám každá postava odpoví podle toho, jak vás vnímá ona sama nebo její bezprostřední okolí. V potaz se bere také vaše aktuální výzbroj, oblečení nebo osobní hygiena. Lidi můžete vyprovokovat k tomu, že na vás vytáhnou zbraň, ale než začnou střílet, můžete jejich emoce uklidnit a situaci zakončit bez násilí. Také pobíhající psy můžete důrazně napomenout nebo je povzbudit k tomu, aby se dali pohladit.

Tzv. „bounty systém“ je prakticky stejný jako u prvního dílu. Čím více škod naděláte, tím větší bude odměna za vaši hlavu, pokud tedy necháte svědky, kteří mohou vaše řádění naprášit šerifovi, naživu. U jednotlivců je šance, že je výhrůžkami přesvědčíte, aby si to, co právě viděli, nechali pro sebe. Takže ne, nemusíte ihned střílet do zad utíkající dámu, která si odběhla zachránit krk! Opět musím pochválit způsob, jakým se studio Rockstar pokusilo uchopit sociální interakce ve vztahu k „umělé inteligenci“. Povedlo se totiž něco, co v ostatních hrách zkrátka nenajdete.

Zbraně

Každá zbraň ve hře může mít různé typy nábojů. Některé mají např. větší poškození, ale menší dostřel, jiné náboje zase fungují opačně. Všechny zbraně se v průběhu jejich používání postupně opotřebovávají, takže je musíte stále udržovat v dobré kondici. Vyčistit zbraň (způsob poškození jednotlivých vlastností zbraně se zobrazuje v jejím popisu), můžete pomocí zakoupeného oleje nebo přímo u obchodníka se zbraněmi.

Způsob střelby je potom závislý na daném typu zbraně, přičemž každá se chová trochu jinak. Vizuální úprava potom nabízí spoustu možností, jak si svůj oblíbený kousek přizpůsobit k obrazu svému. Měnit můžete materiál téměř každé části a to včetně barevného tónu nebo třeba grafických prvků na pažbě. Připlatit si můžete za lepší komponenty, které nepatrně zlepší vlastnosti zbraně.

Aktivity a mini hry

Také ve druhém dílu Red Dead Redemption vás čeká, můj oblíbený, poker a další karetní hra: Blackjack! Nechybí ani „Five Finger Fillet“! Pouze kostky, z dílu prvního, byly nahrazeny dominem a rozhodně to není změna k horšímu, protože domino jsem si čas od času velmi rád zahrál! Za kulturou se potom můžete vypravit do divadel či kina. Představení se mění, což je patrné i z plakátů u vchodu. Jedno představení je dokonce spojeno s vedlejší misí, takže společenské aktivity rozhodně neberte na lehkou váhu!

End-game obsah

Úplným závěrem zklamu určitě každého, kdo by, podobně jako já, očekával, že po dohrání hlavního příběhu nás čekají např. ještě opakovatelné mise typu „bounty hunter,“ jako tomu bylo u předchozího dílu. Bohužel jsou v Red Dead Redemption 2 všechny tyto mise unikátní a po jejich splnění už hra nevygeneruje žádné nové. Díky tomu jste po dohrání příběhu odkázáni pouze na společenské hry, kulturu, vykrádání vlaků a dostavníků, případně obírání ostatních obyvatel. Předpokládám však, že díky tomu vás vývojáři z Rockstar, které považuji za absolutní špičku v jejich oboru, motivují ke hře v online režimu, kde se aktivit nabízí o trochu více. Ale o tom už v jiném článku.

Zdroj: vlastní Foto: RDR2

Jak se Ti líbil článek?
[Celkem: 0 Průměr: 0]
The following two tabs change content below.
Michal cOsmOs

Michal cOsmOs

Narodil se v červnu 1980 ve Středních Čechách. V dubnu léta páně 1999 napraskl mouchu novinami o monitor a díky tomu se rozhodl pojmenovat vznikající internetový projekt tímto zvláštním slovním spojením. Má rád především hudbu (provozuje hru na klavír), film a je také vášnivým "hobby střelcem".
Michal cOsmOs

Poslední od: Michal cOsmOs (všechny)

Pages: 1 2