Fenomén Mafia

V roce 2002 vyvinul český vývojářský tým Illusion Softworks akční hru z pohledu třetí osoby s názvem Mafia: The City of Lost Heaven. Tento herní skvost, za kterým stojí designová práce Daniela Vávry, se zapsal do srdcí mnoha z nás a nezapomenutelné hlášky, v podání Marka Vašuta či Petra Rychlého, se staly téměř kultovními. První díl Mafie získal vysoká hodnocení nejen v České republice, ale i ve světě a to jak od hráčů, tak od kritiky.

Dnes, 7. října 2016, vychází třetí pokračování této značky, za kterou stojí zcela jiné herní studio – Hangar 13, ačkoliv ve stejné produkci 2K (Take-Two). A právě z tohoto důvodu se v následujícím článku podíváme na historii projektu, který jistě neminul žádného skalního herního fanouška. Ani já to nevydržel a nový titul si dokonce předobjednal, abych mohl co nejdříve okusit příběh Mafie 3 a nasát atmosféru New Bordeaux, kde se vše odehrává.

Teď se ale vraťme do Lost Heaven – fiktivního města, ve kterém začala Mafia 1 s hlavním hrdinou Thomasem Angelo (skvěle nadabovaným Markem Vašutem). O hře napsal 5.11. 2002 pár slov můj redakční kolega Vlají, se kterým jsme tehdy sdíleli dojmy ze samotného hraní a nemohli se od monitoru odtrhnout!

fenomenmafia03

Akci, která v otevřeném městě kombinuje střílení a jízdu v autech, dnes každý zná především z herní série Grand Theft Auto (GTA). První díl GTA se objevil již v roce 1997, jako předělávka hry z roku 1996 RaceʼnʼChase, kde se ve 2D prostředí ujíždělo před policií. V roce 2001 se již objevuje GTA 3 s plně interaktivním 3D světem a rok 2002, ve kterém vychází také Mafie 1, se objevuje GTA: Vice City. Lepší konkurenci si Mafie nemohla přát! V pořadu Fight Club na serveru Games.cz (září 2012), se k tomu Dan Vávra vyjádřil takto:

“O GTA jsme věděli, dokonce jsem s nimi dělal prezentaci pro novináře, takže jsem tu hru viděl a hrál jsem ji. Zhruba rok před vydáním jsem GTA zkusil a první díl jsme měli všichni rádi. GTA 2, které mělo pohled svrchu, vyšlo v době, kdy my už na Mafii dělali. Žádná taková hra předtím nebyla a možná jsme si pak jen říkali: ‘oni tam budou mít tohle, to bychom tam mohli dát taky’. GTA produkovala stejná firma jako Mafii – 2K, ale o konkurenci tehdy nešlo, protože každá hra mířila na jinou platformu. GTA pro Playstation a Mafie byla jen PC verze.”

Přesto dodává: “Možná nám uškodilo jen to, že jsme vyšli o něco později a spoustu lidí pak mohlo říkat, že jsme okopírovali GTA, přitom to ani nešlo, když jsme Mafii vydali pár měsíců po GTA. Vítězné vavříny mohly být vyrovnanější. GTA je spíše komerčnější a tváří se jako hra pro každého. Obě hry jsou ale odlišné.”

Každý, kdo si na první díl Mafie vzpomene, mi jistě dá za pravdu, že na vysoké úrovni bylo nejen zpracování města a interiérů, ale především automobilů. Ve hře najdeme celkem 51 klasických amerických aut a devatenáct bonusových, které se odemykají po splnění příběhových misí. Jak důkladně byl vůz převeden z reálné předlohy do virtuální se můžete přesvědčit na tomto obrázku (Cadillac V-16 se ve hře objevil jako Lassiter V16):

fenomenmafia02

Druhý díl Mafie už nebyl po všech stránkách v režii původních vývojářů, ale divize 2K Czech, přestože Dan Vávra opět stojí za herním designem. Často si však v rozhovorech postěžoval, že jeho role byla ze strany 2K do určité míry omezována a s výsledkem není už tak spokojený jako u předchozího dílu. Mimochodem, Mafie 2 využívá The Illusion Engine, který byl vyroben přímo pro potřeby hry, což je v dnešní době Cry Enginu téměř zázrak.

Dvojku Mafie jsem si samozřejmě nenechal ujít a pokud bych měl srovnávat s prvním dílem, je zde vidět čistě komerční zájem vydavatele. Hra má sice také silný a velmi zajímavý příběh, ale zejména v závěrečné části je znát, že se s dokončením příliš pospíchalo, až se to uspěchalo. Je to krátké, přinejmenším podivně zakončené, ale přesto jsem měl z Mafie 2 celkem dobrý dojem, i když mi natahování obsahu nezajímavými DLC přijde trochu nevkusné. Dabing mě tentokrát nezaujal a měl jsem pocit, že angličtina je lepší volba.

O druhé Mafii se Vávra jednou vyjádřil v tom smyslu, že by to měl být příběh s úplně jiným charakterem a nádechem, než v Mafii 1. Tu bychom mohli považovat za “mafiánskou baladu,” kdežto druhý díl se měl snažit o to, aby ukázal na život ve zločineckém prostředí z trochu jiného, nebezpečnějšího a realističtějšího úhlu. Vysvětleno tak, že být gangster zkrátka není žádná legrace. Dobře, Dane, už se tedy nesměji.

fenomenmafia04

Tak jako Thomas Angelo mi však nový hrdina Mafie 2 – Vito Scaletta (dabovaný Martinem Trnavským), k srdci bohužel nepřirostl. Neřeknu vám čím to je, ale zábavnější a přirozenější mi přišla postava Joe Barbaro! Ten chlapík měl uličnického fištróna a v podání Vlastimila Zavřela působil věrohodně, takže dabing měl rozhodně i světlá místa.

Dnes vychází již třetí pokračování Mafie a jak známo, český dabing je definitivně minulostí. Méně zdatným angličtinářům samozřejmě zůstanou alespoň titulky. Hlavní hrdina se zde jmenuje Lincoln Clay a hra se odehrává v roce 1968 ve městě New Bordeux, které je inspirováno skutečným místem – New Orleans. Jakmile se do Mafie 3 pustím, budu vás průběžně informovat o svých dojmech a zážitcích z hraní, ať už v Deníku redaktora nebo nějakém samostatném příspěvku či videu.

Závěrem se ještě pojďme podívat na mafii v reálném světě. S tímto slovem je většinou spojována tajná společnost Cosa Nostra (“naše věc”), která vznikla v polovině 19. století na Sicílii a její odnož se objevila ke konci 19. století na východním pobřeží USA společně s vlnou italských imigrantů. Členové mafie byli vždy jen muži. Zmiňované New Orleans bylo první město, které bylo výrazněji zasaženo italsko-americkým organizovaným zločinem. Mafie se tam zpočátku jmenovala Mano nera – Černá ruka a v jejím čele stáli bratři Antonio a Carlo Mantrangové ze sicilského Palerma.

fenomenmafia05

Postupně se společenství rozšířilo také do Chicaga a New Yorku. V roce 1917 měla tato organizace již 40 000 členů a to včetně státních úředníků, bankéřů, kuplířů a nájemných vrahů. Peníze se točily většinou v hazardu, prostituci nebo později v obchodu s alkoholem, drogami či zbraněmi.

Prostředí mafie a organizovaného zločinu bývá vděčným námětem literárních děl i řady filmových tvůrců. Asi nejznámějším filmem tohoto žánru je Kmotr. Za zmínku stojí také snímky Krycí jméno Donnie Brasco, Carlitova cesta nebo Tenkrát v Americe. Jaká je vaše oblíbená “gangsterka” a hráli jste alespoň jeden z dílů Mafie? Těším se na vaše komentáře!

Zdroj: vlastní Foto: people.howstuffworks.com, Mafiagame.com, vlastní, Wikipedie

Pondělí 10. října 2016 18:00 – 21:00 MAFIA 3

18:00 – 21:00 Mafia 3 – Cosmosovo první spuštění!

zive-mafia3

VÍCE NA: ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ

Jak se Ti líbil článek?
[Celkem: 0 Průměr: 0]
The following two tabs change content below.
Michal cOsmOs

Michal cOsmOs

Narodil se v červnu 1980 ve Středních Čechách. V dubnu léta páně 1999 napraskl mouchu novinami o monitor a díky tomu se rozhodl pojmenovat vznikající internetový projekt tímto zvláštním slovním spojením. Má rád především hudbu (provozuje hru na klavír), film a je také vášnivým "hobby střelcem".
Michal cOsmOs

Poslední od: Michal cOsmOs (všechny)

Nejsi přihlášen/a pro vložení komentáře!
3 Komentáře k vláknu
4 Odpovědi
0 Sledující
 
Nejaktivnější komentáře
Nejdiskutovanější
3 Napsali
NealkoHráč 0Michal cOsmOs Nedávní komentující
  Sledovat diskuzi  
Upozornit na
Nealko
Čtenář
Nealko

Na x1 je to vážně hrůza. Taky jsem zklamaný.

Hráč 0
Redaktor
Hráč 0

Tak to trvalo 5,5 hodiny vcetne stazeni aktualizace…proste parada… jinak uz to vesele parim a dojmy z hrani si setrim…;-) jsou totiz rozporuplne..jednou nahore, jednou dole…

Hráč 0
Redaktor
Hráč 0

Koukal jsem na srovnávací videa a xbox one z toho vychází nejhůř. Ale PC taky žádná sláva…nejhorší je že rozdíl mezi nízkými a vysokými detaily je minimální a k tomu je ještě hra špatně optimalizovaná…

Hráč 0
Redaktor
Hráč 0

Tak si tak zrovna instaluju Mafii III a uz to trva pres tri hodiny… asi by to chtelo nejakou novou technologi pro instalaci her obrich typu jako Mafie a GTA…