Darwin Project

Herní žánr battle royale jistě není třeba dlouze představovat, ale pro případ, že by ještě někdo nevěděl, o čem že je vlastně řeč, úvodem rychle vysvětlím mechanismus. Určitý počet hráčů se nachází na různých místech bitevní mapy, která se postupně zmenšuje od svého kraje až ke středu. Účastníci tohoto zápasu pak hledají ty nejlepší prostředky, kterými se bránit a v lepším případě i zneškodnit ostatní. Cílem hry je přežít co nejdelší dobu nebo dokonce zůstat jediným přeživším a tedy vítězem. To je však u většího počtu hráčů poměrně nelehký úkol (např. ve hře Fortnite jde až o 100 lidí)!

Pro stažení MP3 se nejprve přihlaš.

Darwin Project využívá tento herní princip velmi originálně a zároveň přidává řadu zajímavých prvků. Nejprve ale začněme u mapy. Ta rozhodně není ledajaká. Je tvořena sedmi šestiúhelníkovými zónami, které se postupně uzavírají a ve kterých se nepravidelně objevují strategicky důležité: elektronické součástky. Z nich si může hráč vyrobit velmi účinné nástroje na obranu a útok (např. energetický štít, který chrání postavu, neviditelnost, teleport apod.). Obvykle se objeví uprostřed zóny a tak se dá předpokládat, že právě tam se přesune zájem  hráčů, kteří se nacházejí poblíž.

Na začátku hry je do těchto zón vrženo náhodně celkem deset statečníků. Přežít však může pouze jediný z nich (případně dva, pokud jde o dobrou spolupráci v režimu Duo – 5 týmů po dvou hráčích). Na minimapě ostatní nevidíte, ale můžete využít některý z dočasných sledovacích nástrojů, pokud jste jimi vybaveni. Když před vámi získával v daném místě někdo jiný nějakou surovinu, můžete zjistit, jak daleko od vás pobíhá. A získávání surovin je zde naprostou nutností k přežití.

Základními surovinami jsou dřevo a kůže, které vám umožní vyrábět důležité předměty. Vzhledem k tomu, že prostředí, kde se Darwin Project odehrává, je extrémně chladné (sníh a mráz kam se podíváš), budete vždy potřebovat jeden kus dřeva na rozdělání ohně (pokud nezískáte z nějaké bedny např. horký šálek kávy). Vaše postava má totiž, kromě ukazatele zdraví a síly, ještě ukazatel chladu. Pokud dojde k jeho vyčerpání, znamená to, že jste umrzli a ve hře tak končíte jako zamrzlík obecný. Pomocí ohně se tudíž můžete zahřát, než se  ukazatel, modré barvy, opět vyčerpá.

Tento “survival” prvek by se mohl zdát na první pohled celkem otravný, ale jak jsem zjistil, dodává hře jisté adrenalinové napětí. Můžete se totiž velmi snadno ocitnout v situaci, kdy se budete snažit obstát v souboji s jiným hráčem, ale začne vám to komplikovat právě mráz. Nejde jen o to, že během šarvátky budete těžko rozdělávat oheň, ale také u něj musíte potřebnou dobu vydržet. V takovém případě vás může zachránit již zmíněný šálek kávy, který můžete najít v některé z beden v okolí.

Dřevo získáváte tím, že porazíte strom a kůži obstaráte pomocí koženého nábytku (křesla). Bedny, které můžete na mapě najít, pak generují náhodné suroviny či předměty v malém množství. První věc, která vás zajímá, jakmile se objevíte ve hře, je právě zásoba dřevem a kůží, abyste mohli začít vyrábět své osobní vybavení. Jaké předměty jste schopni vyrábět si zvolíte ještě před začátkem hry, buď výběrem ze tří přednastavených variant (Hunter, Goon, Shadow – viz obrázek) nebo vlastní konfigurací (varianta Custom), která vám bude nejlépe vyhovovat.

Samotné předměty, kterými se můžete vybavit, jsou rozděleny do čtyř kategorií: základní (štít na jedno použití, rozdělání ohně a zhotovení šípů), nástroje (nejrůznější nástrahy, pasti, kouřové bomby apod.), powers (na jejich výrobu potřebujete vzácné elektronické součástky, zmíněny výše) a poslední nabízí úpravu bot, pláště a sekery. A právě sekera je, společně s lukem, vaší jedinou zbraní, kterou ve hře máte. V případě luku pak musíte při výrobě myslet také na šípy (jeden šíp = jeden kus dřeva). Pomocí konkrétního typu pláště můžete snížit rychlost mrznutí nebo detekci jiným hráčem. Popisováním všech předmětů a jejich funkcí se teď nebudeme zdržovat. Ve hře sami brzy poznáte, jaké mají využití a za jakých okolností je budete potřebovat.

Nyní si řekneme pár slov o souboji, který je, a doufám, že jsem to nepochopil špatně, záměrně velmi neohrabaný! Svého protivníka můžete praštit sekerou nebo jej zasáhnout šípem. Máchání sekerou sice působí nejistě a legračně, ale občas se zvládnete i trefit. Mnohem horší je to s lukem, který musíte nejprve jedním tlačítkem natáhnout a jiným vystřelit. Soupeř bude obvykle poskakovat z místa na místo, aby vám jakoukoliv snahu o míření, zmařil. A když už se vám náhodou povede vystřelit správným směrem, zásah je často dílem náhody. Alespoň takhle to vnímám já – mistr nešikovnosti.


Ke střetu s jinými hráči dochází většinou až ve chvíli, kdy se jednotlivé zóny uzavírají a vy tak musíte najít útočiště jinde. Nestihnete-li opustit zónu před jejím uzavřením, dochází k velmi rychlému umrznutí. To však není jediná nástraha, která vás může potkat. Dalším nebezpečím je nukleární výbuch. Ten může být vyvolán v některé zóně náhodně nebo záměrně – režisérem utkání. A teď se dostávám k naprosto jedinečnému nápadu Darwin Projectu, díky kterému si můžete hru užít zcela jiným způsobem – stanete se sami režisérem celého dění!

Darwin Project je totiž jedna velká show, které se nemusíte účastnit pouze jako hráč o přežití, ale můžete být tzv. Show Director! Máte tak možnost zasahovat do událostí podle toho, jak vám to dovolí tzv. akční body. Samotná hra má totiž vlastní algoritmus a schéma, podle kterého je načasováno uzavírání zón, aktivace elektronických součástí atd. Aby režisér nemohl kazit hru svým nelogickým rozhodováním o těchto událostech, jsou mu zpřístupněny jednotlivé možnosti ve chvíli, kdy je může použít (tzn. má dobitý příslušný počet akčních bodů). Pokud byste např. chtěli hráčům do určité zóny hodit nukleární bombu a sledovat, jak rychle budou před nebezpečím utíkat, musíte mít alespoň 5 akčních bodů. Ty se od spuštění hry načítají pomalu, takže bombu nelze aktivovat kdykoliv, nedej Bože hned ze začátku. A navíc máte bombu jen jednu.


Přestože má režisérský režim svá omezení, nabízí zajímavé možnosti, jak hráčům pomoci nebo jim naopak trochu zkomplikovat život. Na mapě vidíte, kde se který hráč pohybuje, jak je na tom se zdravím, mrznutím a také surovinami. Můžete každého sledovat z pohledu jeho vlastní kamery nebo pouze létat kolem a úžívat si pohled z větší vzdálenosti. Svým favoritům můžete např. doplnit dřevo (přidává 3 kusy) nebo je rychle zbavit mrznutí. Můžete určit, ve které zóně se mají objevit elektronické součásti nebo zónu zavřít (na opuštění prostoru mají hráči přesně jednu minutu). Sledovat a částečně ovlivňovat hru z tohoto pohledu je opravdu zábavné a dokážu si představit, že někoho osloví mnohem více, než klasický režim přežití.

Darwin Project je stále v předběžném přístupu, ale už teď je zřejmé, že má velkou šanci obstát v konkurenci battle royale titulů. Možná se nejeví tak akčně, jako tomu je v případě her Fortnite či PlayerUnknown’s Battleground, ale díky svému originálnímu přístupu k tomuto žánru, se velmi odlišuje a to je, pro mě osobně, to nejdůležitější!

Hru jsem vysílal živě 20. srpna 2018. Nestihli jste? Tady je záznam:

Zdroj: vlastní Foto: Darwin Project (Xbox One)

Jak se Ti líbil článek?
[Celkem: 0 Průměr: 0]
The following two tabs change content below.
Michal cOsmOs

Michal cOsmOs

Narodil se v červnu 1980 ve Středních Čechách. V dubnu léta páně 1999 napraskl mouchu novinami o monitor a díky tomu se rozhodl pojmenovat vznikající internetový projekt tímto zvláštním slovním spojením. Má rád především hudbu (provozuje hru na klavír), film a je také vášnivým "hobby střelcem".
Michal cOsmOs

Poslední od: Michal cOsmOs (všechny)

Nejsi přihlášen/a pro vložení komentáře!
  Sledovat diskuzi  
Upozornit na