Alfa Romeo 146 1.6TS

Před rokem a půl jsem si řekl, že už nechci svoji maličkost vozit v přeplněných prostředcích hromadné dopravy a tak jsem si řekl, že by nebylo marné vlastnit vlastní auto. Půjčil jsem si tedy od banky na slušný úrok peníze a jal se vybírat vhodné přibližovalo. Představu jsem neměl, jen jsem se musel vejít do cenové hranice. Po procházení různých bazarů, kde byla buď auta starší nebo novější v hrozném stavu (“Pane to je nebourané” “Aha a proč má blatník jiný odstín než nárazník a kapota je nakřivo?”) jsem se rozhodl, že si auto nechám přivézt z ciziny.

alfa02

Nedal jsem na hospodské kecy a náš český zdegenerovaný trh s auty a vybral si auto italské výroby. Vybíral jsem tři měsíce a pak jsem ji uviděl. Nádherná zelená kráska s vyzývavým pohledem. Byla to láska na první pohled. Po prvním majiteli, ještě k tomu starším pánovi, plná výbava kromě kůže a hliníkových kol, nikdy nebourána, dokonce i skla v mlhovkách v nárazníku jsou originál s datem výroby.

Alfa Romeo 146, stačilo se v ní poprvé projet, výkon a zvuk motoru parádní, seděla na cestě jako přibitá, sedačky pohodlné a tak jsem si řekl, že prostě musí být moje. Za 95 tisícovek jsem dostal auto z dubna 1998, s motorem 1,6 TS (Twin Spark – 2 svíčky na válec), které má na daný obsah neuvěřitelný výkon 120k (uvažuji o úpravě řídící jednotky, která by udělala 133k a pro porovnání stejný obsah motoru u Škody Felicia má 100k), co se týče výbavy nechybí ABS, 4x kotoučové brzdy, airbag, imobilizér, centrální zamykání, variabilní posilovač řízení, sportovní sedačky Recaro, nastavitelný volant, výškově seřiditelné sedadlo řidičem, přední mlhovky, vyhřívaná zrcátka, elektricky stahovatelná okna vpředu, 6x originál repro a v neposlední řadě automatická klimatizace.

alfa03Teď si řeknete, koupil Itala to bude peněž za opravy. Ale musím vás nevěřící zklamat. Za dobu co ji mám jsem najezdil 16 tisíc kilometrů, v zimě moc neježděno, přece jenom byla Ladovská zima, nebyla jediná závada, která by nebyla dána provozem. Po dovozu jsem si z ní nechal vytáhnout LPG (stále je u otce v garáži, kdyby měl někdo zájem), v Alfě je to hřích. Možná se divíte proč jsem tak učinil při dnešní ceně benzínu, ale při tankování pouze Shell V-Power mám dlouhodobou průměrnou spotřebu 7,5l což je o litr míň než je v technickém průkazu.

Díky metle automobilů zvané LPG muselo být vyměněno palivové čerpadlo a vyčištěné vstřikování protože to ten “sajrajt” ucpal. Mezi opravy nepočítám výměny oleje, brzdových destiček, filtrů (klimatizace a vzduchový) , svíček, pneumatik což jsou věci dané provozem. Takže nakonec jedinou opravou, byla výměna pracovního válečku spojky, který se časem opotřeboval. Nestálé otáčky a dušení motoru po nastartování v letních vedrech vyřešilo vyčistění teplotního čidla pro sytič a vyčistění sání. Po nedávné diagnostice nemá auto jedinou závadu.

alfa04Co se týče zážitku z jízdy, někomu určitě bude vadit hodně tvrdý sportovní podvozek, což je ale daň za vynikající stabilitu na silnici. Motor má několik výkonových vrcholů, v 2,500 otáčkách přijde první nakopnutí a to druhé po překročení 4,000. Zvuk je nádherný dunivý a když se auto drží ve vyšších otáčkách (proboha ne že to budete zkoušet se studeným motorem!) tak má vynikající dynamiku jízdy. Převodové stupně jdou řadit velmi dobře prakticky jedním prstem, pedál spojky je sportovně krátký a tvrdý.

alfa05Když bych chtěl napsat nějaké konečné zhodnocení, tak je to maximální spokojenost, v této cenové relaci nedostanete žádné auto stejně staré a se stejnou výbavou, díky špatné pověsti Italských vozů se prodávají velmi levně. Poruchovost je stejná jako u konkurence a také záleží na tom, jak se o auto předchozí majitel staral. Auta nerezaví neboť mají kompletně pozinkovanou karoserii. Jestli naleznete známky rzi je to jasný důkaz bouranosti.

Časem má spokojenost přerostla ve vášeň pro vše co má ve znaku kříž s hadem, který dokonce skončil vytetován na mém levém rameni – jsem hrdým členem Alfa Romeo Clubu ČR (www.alfaromeoclub.cz , www.squadramoravia.com ). Všem budoucím i současným majitelům vozů Alfa Romeo přeji mnoho kilometrů bez nehod, ať je Alfiček více. Cuore Sportivo, Forza Italia forza Alfa.

The following two tabs change content below.
Petr Pribina

Petr Pribina

Narodil se v březnu 1980 v Ostravě. Je to velký fanda značky Alfa Romeo a sám je hrd a pyšen na svůj vůz nesoucí toto jméno. Kromě automobilizmu se nechává přitahovat rovněž výpočetní technikou a PC hrami. Stal se prvním externím spolupracovníkem časopisu.
Petr Pribina

Poslední od: Petr Pribina (všechny)

Nejsi přihlášen/a pro vložení komentáře!
  Sledovat diskuzi  
Upozornit na